■ 現在のバージョン(Ver. 1.0.79)で把握している不具合
Problems known in the current version (Ver. 1.0.79)
– 地主の家の庭を完成させたいが、とある場所で入手できるアイテムの数が足りない。
I want to complete the garden of the landowner’s house, but I don’t have enough items available at a certain place.
– 地主の庭で「あじさい」が咲くと、イベントが消化できない。
When “hydrangea” blooms in the landowner’s garden, the event cannot be digested.
– 鯉をプレゼントできない。鯉の所持数がおかしい。
I cannot present Koi. The number of Koi possessed is wrong.
– 犬を抱っこで外に連れ出した後、犬の吹き出しが無くなり、コミュニケーションが取れなくなる
After taking my dog outside in my arms, my dog stops bubbling and can’t communicate.
– 犬小屋を作ろうとすると、犬を飼っているにも関わらず「犬を飼ってから」というロックがかかっている。
When I try to build a dog kennel, it is locked to “until I have a dog” even though I have a dog.
– 猫を初めて自宅に連れ帰った後、強制終了。再起動すると、イベント上、猫は救ったことなっているが、自宅にいない。
Forced to close after bringing the cat home for the first time. After restarting, I saved the cat, but the cat is not at home.
– 夏祭り開催のためのアイテム数が足りない。お店で買えない。
There are not enough items for the summer festival. I can’t buy it at the store.
– 焼きそば、りんご飴の体力回復量がおかしい。
The amount of stamina recovered by Yakisoba and candy apples is strange.
上記不具合は、現在対応中です。いましばらくお待ちください。
The above problems are currently being addressed. Please wait for a while.
■ よくある質問 Q&A
Q. 「にほんの田舎ぐらし」を遊ぶためには、どうすればいいの?
On what platforms can I play “Japanese Rural Life Adventure”?
A. Apple社が提供する”Apple Arcade”に加入すると、ご利用いただけます。
初めて”Apple Arcade”に加入する方は、1ヶ月無料で楽しむことができるそうです。
すでに、”Apple Music”をご利用の方は、”Apple One”に加入しなおすと、少し金額を追加するだけで”Apple Arcade”も楽しめるようです。詳しくは下記のアドレスをご確認ください。
You can use it by subscribing to “Apple Arcade” provided by Apple.
Those who subscribe to “Apple Arcade” for the first time can enjoy one month free of charge.
If you are already using “Apple Music” and resubscribe to “Apple One”, you can also enjoy “Apple Arcade” for a small additional fee. Please check the address below for details.
https://www.apple.com/jp/apple-arcade/
Q. セーブはいつされているの?
When are saves made?
A. オートセーブです。ネットに繋がる環境でプレイされていると、iCloudにも自動保存されますので、ネット環境のよい場所でのプレイを推奨いたします。
Auto Save. If you are playing in an environment that is connected to the Internet, it will automatically save to iCloud as well, so we recommend that you play in a location with a good Internet connection.
Q. 異なる端末でゲームデータを共有したい(AppleIDは同一)
I want to share game data between different devices.(AppleID is the same)
A. iCloudへのデータ保存が成功していると可能です。
異なる端末でプレイする際「新しいデータと古いデータ、どちらを優先しますか?」という画面が出る場合があります。適切な方をお選びください。誤ってしまうと復旧することはできません。
This is possible if the data has been successfully saved to iCloud.
When playing on different devices, a screen may appear asking “Which do you prefer, new data or old data?” Please choose the appropriate one. If you make a mistake, you cannot recover.
Q. 起動しなくなった。
It stopped starting.
A. ご迷惑をおかけして申し訳ございません。iCloudへのデータ保存がうまくできていると、アプリを削除しても、再インストールで続きから楽しむことができます。iCloudへのバックアップがうまくできていない場合、データは初期化されてしまいます。あらかじめご了承ください。
We apologize for any inconvenience this may cause. if you have successfully saved your data to iCloud, you can delete the app and reinstall it to continue enjoying it. if you have not successfully backed up your data to iCloud, your data will be initialized. Please understand this in advance.
Q. 横画面で遊びたい。(iPhone, iPad)
I want to play in landscape mode.(iPhone, iPad)
A. アップデートで対応予定です。今しばらくお待ちください。
This will be addressed in an update. Please wait for a while.
Q. 鯉が手に入らない。鯉が釣れない。
I can’t get carp. I can’t catch carp by fishing.
A. ネタバレになりますので詳細は控えますが、鯉を手に入れる方法は釣りではございません。田舎ぐらしを楽しんでいると、必ず出会えます。まずはできることを進めてください。
The way to get carp is not by fishing. You can always find them when you are enjoying your life in the countryside. Please proceed with what you can do first.
Q. ペットにごはんがあげられない。
I can’t feed my pet.
A. あげたいゴハンをタップで選んであげてください。
Tap to select the food you want to feed your pet.

Q. 参拝の仕方がわからない。
I don’t know how to worship.
A. 実は毎日参拝する村人がいます。その村人の後をこっそりついていき、真似してみてください。
There is a villager who worships every day. Try to imitate them by secretly following them.
Q. 地主の家の庭を完成させたのに、ミッションクリアにならない。
I completed the garden of the landowner’s house, but the mission was not completed.
A. おそらくまだ完成しておりません。もう少し物を置けそうな場所を探してください。
Probably not finished yet. Please find a place to put a few more things.
Q. 裏山の宝箱、タップで回収できないものがある。
There are treasure chests in the mountains that cannot be recovered by tapping.
A. こちらの宝箱は下記の画像の場所とリンクしております。ちょっとした謎解きになっています。スイッチは「重さ」に反応します。そのスイッチが押された状態になると、宝箱を開くことができそうです。
This treasure chest is linked to the location in the image below. It’s a bit of a mystery. The switch responds to “weight”. When the switch is pressed, you will be able to open the treasure chest.

Q. カメラのクセがすごい。
Camera operation is too difficult.
A. 申し訳ございません。経験値を貯めてレベルアップすると、少しずつ使いやすくなるのですが、経験値を貯めるためには、撮影に成功しなければなりません。アップデートで、「惜しい撮影」の場合でも経験値がゲットできるように仕様変更いたします。
また、集落の商店で「カメラスキルアップアイテム」を購入すると、レベルアップすることができます。少しお高いですが、資金に余裕があるならご購入してみてください。
As you accumulate experience points and level up, it becomes easier to use little by little, but in order to accumulate experience points, you must succeed in taking pictures. In the update, we will change the specifications so that you can get experience points even in the case of “unfortunate shooting”.
You can also level up by purchasing “Camera Skill Up Items” at the shop. It’s a little expensive, but if you have the funds, please try purchasing it.
その他お問い合わせは、メールアドレス 「customer @ gamestart.jp」 までお願いいたします。
(スペースを削除し、@は半角にしてください)
内容によってはご返信いたしかねる場合がございます。あらかじめご了承ください。
(〇〇はどこにある?などの質問は基本的にはお答えしかねます。ただし、複数のプレイヤーから同じ質問が届いた場合、ゲームの設計がいたらぬ点ですので、こちらのサイトでヒントを掲載後、ゲーム内でもよりわかりやすいように修正を行います)
For other inquiries, please email us at “customer @ gamestart.jp”.
(Remove spaces and use half-width @)
We may not be able to reply depending on the content. Please note.
(Basically, we cannot answer questions such as “Where is 〇〇?”. However, if we receive the same question from multiple players, the game design may be in jeopardy, so we will post hints on this site.) (Later, we will make corrections to make it easier to understand in-game.)
■ 過去の不具合対応分 Defects addressed in the past
一部条件下で、データの共有がうまくできていないというご報告をいただいております。
こちらは原因が分かり次第、早急に対応いたします。申し訳ございません。
→こちらはVer. 1.0.79で対応いたしました。
We have received reports that data sharing is not working properly under some conditions.
We will address this issue as soon as the cause is identified. We apologize for the inconvenience.
→This issue has been addressed in Ver. 1.0.79.
Q. 行き止まりでハマってしまった。ループして動けない。
I’m stuck in a dead end. I’m stuck in a loop.
A. こちらの不具合はVer. 1.0.74で解消されておりますが、それでもハマってしまった場合、アプリの再起動をお試しください。また、ハマっている間もゲーム内の時間が進んでいるのであれば、0時になると強制的に自宅に戻ります。ご面倒をおかけしますがよろしくお願いいたします。
This problem has been resolved in ver. 1.0.74, but if you are still addicted, please try restarting the application. Also, if the in-game time is still advancing while you are hooked, you will be forced to return home at midnight. We apologize for the inconvenience and thank you in advance for your patience.
Q. 村長と話をしたのに、エリアが解放されない。
I spoke with the village head but the area is not released.
A. 村長と話をすると、「依頼一覧」が表示されます。「????」となっている部分をタップすると、依頼内容が確認できます。「????」を全てタップし、依頼を全て確認してください。
【仕様変更】「????」状態を無くしました。
When you talk to the village head, you will see a “list of requests”. Tap on “????” to see the details of the request. Tap all the “????” to confirm all the requests.
[Specification change] “????” The status has been eliminated.